Informacje niezbędne dla skarżącego - Skargi i wnioski - Komenda Powiatowa Policji w Łobzie

Biuletyn Informacji Publicznej

Skargi i wnioski

Informacje niezbędne dla skarżącego

Podstawa prawna

Procedura przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji uregulowana została w przepisach:

  • art. 63 Konstytucji RP;
  • działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego;
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmo­wa­nia i rozpatrywania skarg i wniosków.

Ochrona prawna wnoszących skargi i wnioski

Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wnios­ku, je­że­li działał w granicach prawem dozwolonych (art. 225 § 1 k.p.a.).

Ochronie nie pod­lega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chro­nione innych osób, do­puszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje (B. Adamiak, J. Borkowski: Kodeks postępowania administracyjnego. Ko­men­­tarz, C.H. Beck, 2004, s. 813).

Osoba wnosząca skargę do organów powołanych do ścigania lub orzekania w sprawach o przes­tęps­two, wykroczenie lub przewinienie dyscyplinarne powinna być świadoma, że kierowanie fał­szy­wych oskarżeń wobec innej osoby – niekoniecznie policjanta – może skutkować odpowie­dzial­noś­cią karną (art. 234 k.k.).

 

Zasady wnoszenia oraz rozpatrywania skarg i wniosków

Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nie­należyte wykonywanie zadań, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw przez po­lic­jantów lub pracowników cywilnych Policji (art. 227 k.p.a.).

Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia oraz usprawnienia organi­zac­ji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony włas­ności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności (art. 241 k.p.a.).

Skarga lub wniosek powinny zawierać:

  • imię i nazwisko wnoszącego;
  • dokładny adres do korespondencji;
  • dokładny opis zdarzenia.
     

Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§ 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmo­wa­nia i rozpatrywania skarg i wniosków).

Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wno­szą­cego skargę lub wniosek do złożenia – w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania – wyjaśnienia lub uzupełnienia z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawie­nie skargi lub wniosku bez rozpoznania (§ 8 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycz­nia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmo­wa­nia i rozpatrywania skarg i wniosków).

Skargi w imieniu innych osób można składać wyłącznie za ich wiedzą i zgodą (art. 221 § 3 k.p.a.).

O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 k.p.a.).

W przypadku, gdy wskazany przez skarżącego lub wnioskodawcę jako adresat organ Policji nie jest właściwy do rozpatrzenia sprawy – obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego / wnios­ko­dawcę, albo wskazać mu właściwy organ (art. 231 § 1 k.p.a.).

Organ właściwy do rozpatrzenia skargi może ją przekazać do załatwienia organowi niższego stop­nia, o ile skarga nie zawiera zarzutów dotyczących działalności tego organu (art. 232 § 1 k.p.a.).

Postępowanie w sprawach skarg i wniosków jest uproszczonym postępowaniem administracyjnym, kończącym się za­wia­domieniem skarżącego o sposobie jego załatwienia (art. 238 § 1 i 247 k.p.a.).

Przepisy działu VIII k.p.a. nie przewidują trybu odwoławczego.

W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasad­ność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowi skargę bez wskazania nowych oko­licz­ności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego (art. 239 § 1 k.p.a.).

Terminy załatwiania skarg i wniosków

Organ właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku po­wi­nien załatwić sprawę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca (art. 237 § 1 i art. 244 § 1 k.p.a.).

Posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień – najpóźniej w terminie 14 dni od dnia jej wniesienia albo przekazania (art. 237 § 2 k.p.a.).

Terminy załatwiania skarg i wniosków liczy się od daty wpływu bezpośrednio do jednostki orga­ni­za­cyjnej Policji, właściwej do załatwienia sprawy.

W razie niezałatwienia skargi lub wniosku w ciągu miesiąca organ administracji publicznej jest obo­wią­zany zawiadomić o tym wnoszącego, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załat­wie­nia sprawy oraz pouczając go o prawie do wniesienia ponaglenia (art. 237 § 4 i art. 36 k.p.a.). Tryb i zasady wniesienia ponaglenia określono w art. 37 k.p.a.

Informacja na temat sposobu składania skarg i wniosków

w Komendzie Powiatowej Policji w Łobzie

 

Skargi i wnioski można składać:

  • listownie na adres:

Komenda Powiatowa Policji w Łobzie

ul. Woj. Polskiego 2

73-150 Łobez

  • faksem na numer:

47 78 25 513

za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres:

dyzurny.lobez@sc.policja.gov.pl

(załączniki nie mogą przekraczać 5 Mb pojemności)

  • osobiście w siedzibie:

Komendy Powiatowej Policji w Łobzie

ul. Woj. Polskiego 2

w dni robocze, w godzinach: 7.30 – 15.30

Skargi lub wniosku nie można złożyć telefonicznie.

Metryczka

Data publikacji : 19.04.2018
Data modyfikacji : 03.11.2021
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Łobzie
Osoba udostępniająca informację:
Waldemar Miszel
Osoba modyfikująca informację:
Walemar_Miszel
do góry